Keramika, která svádí barvami a provokuje tvarem

22.02.2019

Propadnout sběratelské vášni bývá fatální. Můžete mít tvrdou skořápku, jak chcete a stejně jí tahle vášeň navrtá. Kdykoli stojíte před rozhodnutím, jestli za poslední peníze koupit něco k obědu, nebo další úžasnou věc do sbírky, pak to na celé čáře vyhraje ta věc. Když přemýšlíte, kam doma instalujete svoji sbírku, zahledíte se bezděčně k největšímu z pokojů...

Přesto, klobouk dolů před každým, který svoji sběratelskou činnost dovede k dokonalosti a dokáže jí z amatérského nadšení povýšit na špičkovou profesionální práci. Mezi takové sběratele patří Jiří Hořava. Díky jeho sbírce se v současné době můžete v Regionálním muzeu v Teplicích seznámit s dosud nejrozsáhlejší výstavou keramiky značky Graniton.

Výstava, která zde potrvá do 5. května, byla zahájena vernisáží ve čtvrtek 21. února. Jak v jejím úvodu s trochou neskrývané závisti prozradila kurátorka Jitka Bažantová, ve stálých sbírkách muzea se najde jen zlomek toho, co dokázal Jiří Hořava nashromáždit. "V muzeu máme vždy jen pár kousků produkce z různých keramických závodů. Tomu, co mají sběratelé doma, nemůžeme konkurovat."

Kurátorka Jitka Bažantová a Jiří Hořava (uprostřed).

Jitka Bažantová vyzdvihla skutečnost, že se Jiří Hořava nezabývá jen sběratelstvím. "Pan Hořava se Granitonu věnuje s badatelským zaujetím. Shromažďuje výrobní katalogy, pročítá dobové časopisy, vydává publikace, často vlastními náklady a jde až do podstaty produkce. Což je i ve sběratelské branži unikátní. Pane Hořavo, smekám." Jiří Hořava poděkoval a přiznal, že je překvapen tak hojnou účastí na vernisáži. Obě výstavní síně zaplnily totiž neprodyšně desítky návštěvníků. Dále Hořava zdůraznil, že výstavu v teplickém muzeu je nutné pojmout jako výstavu průřezovou.

"Keramika firem Rydl a Thon - Graniton, která se vyráběla ve Svijanech, je nadregionální záležitost. Dosud byly bohužel prezentovány převážně nejvzácnější a nejdražší předměty. Čili věci věhlasných návrhářů jako byl Vlastislav Hofman, Pavel Janák, Rudolf Stockar nebo Minka Podhájská. Jde o předměty spojené s kubistickou tvorbou a uměleckým sdružením Artěl. Ostatní, bohatá produkce této firmy, je do dneška téměř neznámá. Pokusil jsem se proto udělat průřez výrobou a ukázat zajímavosti, jako výrobky podřadnějšího charakteru a jak sami uvidíte, někdy až kýčovitého rázu. Všechno to ale musíme vidět komplexně a všechno patří neoddělitelně k jejich produkci."

Jiří Hořava připomněl, že v době, kdy byla činná firma Graniton, tedy v letech 1907-1928, bojovaly prakticky všechny firmy toho typu o přežití. Týkalo se to i světově známých firem. Například vídeňské dílny Wiener Werkstätte, přestože tam v té době pracovali nejslavnější návrháři jako Josef Hoffmann nebo Bertold Löffler. "Sdružení Artěl, které zadávalo do výroby firmě Graniton kubistickou keramiku, bylo pořád na pokraji existenčního přežití. Měli v programu, že budou dělat umění pro všední den, umění dostupné každému. Ale nešlo to. Časem zjistili, že i když mají umělecké návrhy, výborné provedení, tak je to ekonomicky náročné. A aby neprodělali, museli výrobky prodávat za vyšší ceny. Vlastně se vůbec nedostali k naplnění svého programu."

Jiří Hořava na vernisáži přivítal a představil svého dlouholetého zahraničního přítele, profesora Hanse Hagena Hottenrotha s manželkou. Znalce evropské, zejména rakouské keramiky, autora řady významných odborných publikací, který neváhal přijet několik set kilometrů na vernisáž do Teplic. Pro návštěvníky výstavy pak Jiří Hořava uspořádal v průběhu podvečera komentovanou prohlídku vystavených exponátů a odpovídal na jejich dotazy.   -ina-

Na vernisáži zahrál skvěle na tahací harmoniku Maxmilián Ryba. 

Informace

Jiří Hořava je významným sběratelem a znalcem užitého umění 19. a 20. století. Sběratelství se věnuje 50 let a z toho se 30 let specializuje na keramiku značky Graniton. Předměty sbírá a studuje jejich genesi. Čerpá z archivů a dobového tisku. Podařilo se mu sběratelskou činností vytvořit sbírku, která čítá téměř 500 exponátů. Činnost Jiřího Hořavy je nutno ocenit i v souvislosti s tím, že firma Graniton po sobě nezanechala žádný archiv. Sběratel se ke značce dostal přes studium osobnosti Heleny Johnové, která patřila mezi zakladatele uměleckého sdružení Artěl. Díky jeho badatelské práci je tak zachycena historie části produkce keramiky u nás před druhou světovou válkou. 

Jiří Hořava vytvořil na téma Granitonu rozsáhlou 400stránkovou monografii s mnoha fotografiemi. Jedná se o publikaci významné informační hodnoty. Přesto se nenašel nikdo, kdo by ji vydal. Proto autor nakonec nechal rozsáhlé dílo vytisknout na vlastní náklady. 

Výstava exponátů z jeho sbírek, kterou máte možnost si prohlédnout v teplickém muzeu do 5. května, je unikátní nejenom svým složením, ale také tím, že je to vůbec poprvé, kdy je keramika Graniton prezentovaná v tak širokém rozsahu.